Pot- en perkplantenteler lanceert eigen productlijn en merkconcept

‘Een feest in de tuin en het schap’

Pot- en perkplantenteler lanceert eigen productlijn en merkconcept

              margit festival colours 

Margit Wouters: “De pilot in het eerste jaar overtrof alle verwachtingen.”

 

Festival Colours in elke tuin, op ieder terras, op alle balkons, dat is wat kwekerij Wouters voor ogen heeft met dit nieuwe product, dit onderscheidende concept, dit vrolijke merk. Het staat voor de juiste combinatie van genetica en zorgt voor direct plezier in de tuin. De inspanningen die zijn verricht om het idee te ontwikkelen en te introduceren, kunnen niet beter worden vertaald dan in een doorslaand marktsucces. De verwachtingen van marketingmedewerkster Margit Wouters zijn hoog gespannen.

 

In januari van dit jaar werd het fleurige concept op de IPM gepresenteerd en gelijk reageerden handelaren positief. Margit Wouters snapt dat enthousiasme. “Ik zou er ook direct warm voor lopen. Deze vrolijke kleurenmix in een bijpassende pot, oogt veel aantrekkelijker dan alle andere plantencombinaties in een zwarte pot. Bij een vergelijkbare prijs is de keus zo gemaakt”, denkt ze. ‘Festival Colours is een feest in de tuin, maar ook in het schap’, luidt de tekst op de frisse flyer. Een feestje, dat is precies waar het merk voor staat: vrolijk, blij, kleurig en fleurig. De productlijn is een perfecte combinatie van genetica en het hele buitenseizoen leverbaar. Het is verkrijgbaar in verschillende mixvormen en potten, een productrange die aansluit op de vraag van de consument die direct wil genieten. Een perkgoedmix van drie planten in drie kleuren, in een op de kleurencombinatie afgestemde pot. Die Modiformpot is wit, met het logo in een paarse, roze,

groene of rode balk, en een nonchalant lijnenspel in een bijpassende kleur. “De kleur van de plantjes versterkt het beeld”, zegt de marketingmedewerkster erover. En die ‘look and feel’ gedachte moet het goede gevoel oproepen bij de consument. Het concept gaat verder dan leuke kleuren. Het bedrijf heeft ruim 25 jaar ervaring. De mixen in de productlijn zijn niet alleen afgestemd op kleur, maar juist ook op de groei en bloei van de verschillende soorten. Elke mix wordt uitgebreid getest in de eigen

proeftuin.

 

Kant en klaar

Dit eerste jaar als pilot overtrof de stoutste verwachtingen; de planten waren in mum van tijd verkocht. “In 2014 willen we gaan knallen”, jubelt Wouters. “Daarom wordt het concept volgend jaar verder uitgerold. Dat uitrollen is een kwestie van grotere hoeveelheden en andere mixen in  verschillende seizoenen. De 36 ha grote pot- en perkplantenkwekerij, met vestigingen in Ens en

IJsselmuiden, kan deze groei aan zonder grote aanpassingen in de teelt. “Het belangrijkste is dat de teeltmedewerkers ervoor waken dat de juiste selecties in de potten komen. Dat is opletten, omdat de stekken in de oppotfase nog geen kleur hebben.” Verder wijkt de grotendeels geautomatiseerde teeltwijze niet af van de reguliere methode. Binnen de totale productie gaat het aandeel van het nieuwe merk absoluut flink toenemen. Elk jaar ietsje meer, verwacht het bedrijf, maar de teelt in de traditionele zwarte pot zal nooit stoppen. Het concept is niet ontwikkeld uit nood. “Er zijn verschillende type consumenten, die hun eigen motivatie hebben om perkgoed te kopen. Hiermee

focussen we ons op het type tuinplantenkoper, dat kleur in de tuin wil, weinig kennis en tijd heeft en op zoek is naar direct resultaat in het decoreren van zijn tuin of terras. Dit type consument koopt perkgoed bij de bouwmarkten en tuincentra. Juist in deze markten zorgen wij dat het concept in het schap staat.”

 

Social media

Maar hoe nieuw is het eigenlijk? Een mixbakje van perkplanten is niet uniek. “Dat

klopt, maar dat wij het als teler aanbieder wel”, werpt Wouters tegen. “Het is interessant

dat we zelf de mixen samenstellen en dat de klant daarbij zijn wensen kan aangeven. Ze

kunnen opgeven welke combinatie van planten, rassen en kleuren zij in welke pot willen hebben. De combinaties die we aanbieden, zijn gegarandeerd ‘levensvatbaar’. In onze eigen proeftuin testen we combinaties onder consumentenomstandigheden, gewoon buiten dus. We volgen de planten totdat ze volledig zijn uitgebloeid. In die testfase komen duidelijk sterkere en zwakkere combinaties naar voren. Het onderscheidende van de productlijn zit hem juist hierin.”

 

DSC01061_edit 

Het concept is vier seizoenen verkrijgbaar, in verschillende voremn en als brede plantrange


Beleving en verleiding

De keuze van de planten wordt ingegeven door de modetrends van het moment. Combinaties van wit, blauw en paars; van rood, wit, blauw; van wit, geel, blauw en geel, blauw, rood zijn momenteel in trek. Festival Colours is vier seizoenen lang in het schap verkrijgbaar, in verschillende vormen en als brede plantrange; van violen tot perkgoed en van chrysanten tot asters. De uitdaging nu zit

hem in het bekendheid verwerven voor het merk, het zichtbaar maken en het zo goed mogelijk op de kaart zetten. “We moeten de consument bereiken, die bepaalt uiteindelijk het succes, maar dat zijn niet onze klanten. Daarom leggen we de focus om te beginnen op onze eigen afnemers. Mijn collega gaat op pad met samples en fotomateriaal. Het gaat om beleving en verleiding. Ik ben actief op social media en plan berichten in voor Facebook en Twitter. De consument die googelt op de naam komt terecht op de pagina met verzorgings- en gebruiksmogelijkheden”, zegt Wouters.

 

Marktontwikkeling kost geld

Het bedrijf investeert in conceptontwikkeling om hiermee vooruit te kijken en te blijven voorzien in de behoefte van de consument. “Dat kost geld, maar zonder investering geen marktontwikkeling”, zegt zij. “We willen graag samenwerken met exporteurs en retailers om de beleving in het schap te vergroten.” Of conceptmarketing een must is voor bedrijven? “Zo stellig wil ik het niet zeggen. Je moet het ook leuk vinden en het moet ook bij het bedrijf passen. Ik merk wel dat collegatelers het een interessante ontwikkeling vinden. Wat dat betreft denk ik dat het navolging krijgt.” Het bedrijf heeft bij de ontwikkeling van het merk en de marketingcampagne ondersteuning gehad van het Bossche marketingbureau Concept Factory dat zich richt op het realiseren van product- en marketingconcepten voor de sierteeltsector.

 

Perkplantenkwekerij

De plantenkwekerij, gespecialiseerd in de teelt van eenjarige pot- en perkplanten, groeide stapsgewijs uit van 5 ha in 1998 tot de huidige 36 ha. Aan het roer van het familiebedrijf met 40 vaste medewerkers en 40 tot 120 seizoenswerkers, staan de broers Ad en René Wouters, zoons van de oprichter, en hun echtgenotes. Het bedrijf kent vier periodes. Van januari tot maart worden primula en violen opgekweekt, in april-mei gevolgd door het volledige sortiment zomerbloeiers. In de zomer

en najaar staan de kassen vol met zomerbloeiers, bolchrysanten en najaarsviolen en in de winter met cyclamen en kerststerren. Van februari tot en met maart realiseert het bedrijf 75 tot 80% van de jaaromzet. De vermeerdering, uit zaad of stek, en de opkweek gebeuren in eigen beheer. Zaad en

onbewortelde stek worden aangekocht. De jaarlijkse productie bedraagt ongeveer 35 miljoen violen en 50 miljoen perkplanten. Van de productie gaat 80% via bemiddeling van FloraHolland en Plantion naar binnen- en buitenlandse bouwmarkten, tuincentra en overige retailers; 20% vindt een bestemming via de eigen cash&carry. Duitsland met 50% en Scandinavië en Engeland, samen 10%, zijn belangrijke afnemers. Nederland is goed voor 35% van de afzet.

 

Samenvatting

Met een nieuwe productlijn en eigen merk wil perk- en potplantenplantenteler Wouters in 2014 handel en consument verleiden. Een feestelijke kleurencombinatie van drie perkplantjes in een vrolijke plastic pot. Het unieke van het concept is dat de mixen zelf worden samengesteld en dat ze worden getest op ‘houdbaarheid’ in de eigen proeftuin.

DSC00941_edit

De keuze van de planten wordt ingegeven door de modetrends van het moment.

 

 

Bron: Vakblad Onder Glas (december 2013) www.onderglas.nl


[terug]

Home | Festival Colours | In de media | Pot- en perkplantenteler lanceert eigen productlijn en merkconcept
arrow
nl de en
FvdS_Festivalcolours_MGL0011_3

FvdS_Festivalcolours_MGL0011_3

10
FvdS_Festivalcolours_MGL0096-3

FvdS_Festivalcolours_MGL0096-3

10
FvdS_Festivalcolours_MGL0202-3

FvdS_Festivalcolours_MGL0202-3

10
FvdS_Festivalcolours_MGL0283-3

FvdS_Festivalcolours_MGL0283-3

10
FvdS_Festivalcolours_MGL0332-3

FvdS_Festivalcolours_MGL0332-3

10
FvdS_Festivalcolours_MGL0337-3

FvdS_Festivalcolours_MGL0337-3

10
FvdS_Festivalcolours_MGL0410-3

FvdS_Festivalcolours_MGL0410-3

10
FvdS_Festivalcolours_MGL1381-3

FvdS_Festivalcolours_MGL1381-3

10
Kwekerij Wouters | MiracleWeb 3.0